Cautati explicatii?

Cautati explicatii?

Un document excepțional a ajuns pe Internet, mai exact pe Facebook. Nu, nu este despre agenți sub acoperire, alegeri, spionaj, război, politică. Nici despre vreo vedetă din showbiz sau din fotbal. Nici despre bursă, afaceri, fonduri europene sau tunuri.

Documentul în cauză este foaia matricolă a unei eleve de clasa a VII-a, din satul Șona (unde a copilărit pictorul Ștefan Câlția), în anul școlar 1939-1940. Șona (din “Schönau”, “Lunca frumoasă"), județul Brașov, nu este atestat documentar din secolul al XIV-lea, dar este, totuși, un sat. Or, în acest sat, foaia matricolă avea mențiuni despre: – starea socială a copilului, daca i-a murit vreun frate, cu câți doarme în cameră sau în pat, cum îi sunt somnul și alimentația, ce preocupări extrașcolare are, ce profesie i s-ar potrivi; – profilul psihologic: intelect (inteligență, atenție, memorie, imaginație), temperament (viteză de reacție, sensibilitate, putere de muncă, sârguință, voioșie), personalitate și caracter (neinfluențabilitate, sociabilitate, camaraderie, onestitate, bunătate, simțul dreptății, spirit de conducător, stare sufletească); – situație școlară, pe categorii: educația sănătății, educația minții, educația artistică, educația moral-religioasă.

Din acest document se poate înțelege aproape totul: în primul rând, cum se făcea educație înainte de război și de ce merge cum merge azi. Pentru că pe foarte puțini – și nu este vorba doar de profesori, directori de școli sau autorități locale, ci și despre părinți – îi interesează cum doarme și ce mănâncă un copil, dacă e sau nu influențabil și ce meserie i s-ar potrivi în al doilea rând, cum merge Sănătatea.

Cum să se numească "medic de familie" cineva care nu știe nimic despre familia ta, despre felul în care locuiești și muncești, care nu-ți intră niciodată în casă? Poate ai igrasie, poate dormi într-o poziție proastă, poate mănânci aiurea. Știe medicul dv. de familie ce, când, cât și cum mâncați? V-a recomandat vreodată un ceai? Trăgând linie, documentul probează rolul esențial pe care îl juca școala în viața comunității și, pe cale de consecință, poziția de excepție a Dascălului, lucru pe care de altfel îl știm destul de bine din mărturii și din literatură. Peste toate, această simplă (!) fișă matricolă din 1940 demonstrează ce a făcut comunismul acestei țări (și nu numai), ce a distrus, ce a dizolvat, ce a aruncat în aer.

Doar câțiva ani mai târziu, comuniștii fluturau peste România “grija față de om”. AICI, în această foaie îngălbenită de vreme, vedem ce înseamă cu adevărat o atare grijă. Printr-o frumoasă coincidență, doar câteva zile mai devreme am avut privilegiul de a sta de vorbă cu medicul și profesorul Nicolae Constantinescu, acesta povestind, printre altele, că pe vremea când era elev, inspecțiile se făceau la sfârșitul orei, pe neanunțate. Inspectorul nu vorbea cu profesorul, ci doar cu elevii, pe care îi întreba ce-au înțeles și ce-au reținut din lecția care abia le fusese predată și, în funcție de răspunsul lor, îl nota pe profesor.

De asemenea, elevul primea săptămânal un cartonaș cu note la Purtare și… Silință, plus Observații (de tipul “se bate în clasă”), pe care trebuia să semneze tatăl, cu eventualele consecințe de rigoare. Culmea e că nici măcar nu trebuie să reinventăm roata. PS: Mulțumiri Alinei Ionescu, care a descoperit documentul. UPDATE: Va multumim pentru precizari. AICI puteti vizualiza documentul la o rezolutie mai buna.